Jak Transformers přichází k „životu“

Jak Transformers přichází k „životu“

Transformers je již kultovní značkou z 80. a 90. let. Ti co si pamatují na první transformery, mají jistě nesmazatelné vzpomínky. A tato značka se dál rozvíjí. Měli jsme možnost nahlédnout do zákulisí, zde se ze snů a představivosti zrodil například Optimus Prime a Megatron.

Jak se tedy Transformers figurky začaly vyrábět? No, někdy to bylo těžké a bylo třeba vyměnit a předělat těla. Vrchní ředitel designového týmu Lenny Panzica nám ukázal dílnu na Transformers HQ těsně vedle Providence, Rhode Island a začal trhat části starých Zoids a Transformers figurek.


ku-xlarge2


ku-xlarge3

Robots in disguise

Hlavní sídlo Hasbra je domovem, design týmu, pro některé z nejpopulárnějších hraček: Star Wars, Marvel, My Little Pony až po Scrabble a Monopoly. Jsme v konferenční místnosti, daleko od stísněných prostor, kde týmy pracují nad novými designy. A zde tým vytvořil novou odnož Transformers, Beast Hunters Transformers. Zde vznikly návrhy i konečné modely. A tento proces vznikl stejně jako ostatní a to rozebráním starých modelů a sestavením nových.

Bylo tak nutné přepracovat staré mody Transformerů a dát jim nový nádech. To například, vzít hlavu Zoida a nasadit ji na Optimovo tělo, nebo vzít nohy a ocas Zoida a dát je Starscreamovi. Ano zní to zábavně a taky to bylo zábavné.

Jakmile byly dány obecné pojmy na každou postavu. Panzica nakreslil finální produkty, jak by mohly vypadat. A to je těžší, než se zdá, je třeba předem počítat s funkčností. Bude drak plivat oheň? Jak dát do figurky nové funkce bez šroubování? Robot už je pak to poslední. „Nejdříve navrhnete altmode (vozidlo, či zvíře) a pak teprve se řeší mód robota“, vysvětluje Panzica. „Z normální transformace víte základy. Pneumatiky lze složit a udělat z nich nohy, nebo si můžete udělat výklenek pro hlavu robota.“

A to znamená hromadu volného kreslení, jak budou produkty vypadat, jaké mechanismy do nich vložit, jak to vše bude fungovat.

„Pro Predakinga jsme chtěli udělat efekt ohně. Ale to se ukázalo být mechanicky problémové.“ Říká Panzica. „Takže jsme přemýšleli, čím to vykompenzovat a přišli jsme k dalším hlavám. Drak s třemi hlavami, to je ono!“ A nesmíme zapomenout, že i když má Predaking najednou 3 hlavy, je to přeci jen hračka určená pro dětskou fantazii.

Panzica díky své zkušenosti už při návrhu figurky Predakinga věděl, kam umístit hlavu a ocas pro snadnou transformaci a jak udělat končetiny s minimální transformací. A křídla aby nebyla pro figurku potupná v jednom z modu, nakonec se tyto části dají vyřešit s odsunem dozadu/na záda.


ku-xlarge4


ku-xlarge5

Při práci

Hasbro úzce spolupracuje s japonskou firmou Takara Tomy, spolupracují od roku 1984, kdy Takara Tomy poprvé přinesla Takara Transformers figurky do USA. Takara zpracovává díly pro figurky a jejich artikulaci, ale designoví proces se uskutečňuje v Japonsku a Rhode Island. Zatímco estetiku a koncepci konstrukčního procesu má na starosti Hasbro, výrobu však zajišťuje Takara. Například nedávno vydaní Triple-changerové/ mají 3 mody, což je pro výrobce velké sousto (př. Blitzwing), je mistrovská práce Takary.

Taky zaberou na výrobu dvakrát víc času, než ostatní figurky. Ale od 90. let kdy se začaly vyrábět, je tu znát velký pokrok. Konečně všechny 3 mody vypadají skvěle.

Kousek po kousku

Ale to neznamená, že by si Takara šla jen po své cestě. Spolupráce pracuje na plné obrátky. Panzicův
protějšek v Japonsku může poslat návrh zpět, když se mu zdá nějaký díl navíc zbytečný, nebo když chce
jednu část robota, aby byla hlubší pro snazší transformaci. Taky je důležité vybrat správný plast, aby
splňoval normy a odolal dětem. Proto se používá několik druhů barevných plastů, pvc, guma na špičaté části. Taky Hasbro a Takara designéři musí popřemýšlet nad použitím barev a daného materiálu aby se daná hračka vyplatila vytvořit.

Může se to zdát nudné, ale pro finální produkt je to důležité. Pro klouby se používá pevnější plast, pro pevnost. A metalíza se moc neužívá, jelikož měkčí plast. Proto výrobci koukají po nových plastech, aby tak ušetřili, proto se balení zmenšily i figurky, to kvůli nákladům. A jistě v dohledné době neuvidíme žádné kovové části, ty vyjdou draho. Maximálně se můžou, vyskytnou ve sběratelských edicích.

Sestavení

V tomto bodě je Transformers hotov a výkresy se posílají dál pro vyrobení výkresu v CAD. Nejdříve se
prototypy sestaví v dílně Hasbra. Jde o bývalé továrny, kde někteří z prvního G.I. Joe akčních figurek byly vyrobeny, a zůstává nyní jako jakýsi inkubátor pro jednorázové hračky/prototypů. Zde se používají některé z nejmodernějších 3D tisku zařízení na světě. Pak jde prototyp ke schválení v Master Model, kteří
zkontrolují všechny články, zda jsou v pořádku a nakonec se plány zasílají pro zpracování v CADu. A plánky k sestavení se odesílají do Providence na tisk. A celý proces výroby finálních produktů jde do továren mimo Hasbro.

Pět let

Designéři v Hasbru v tomto okamžiku pracují asi na 200 postavách, pro výrobky chystané v tomto roce a
dalších třech letech. Musí předpovídat, co se dětem bude líbit v roce 2015 a to není snadné. A proto má
Hasbro v Providence „Fun Lab“ kde se od místních dětí zjišťuje, co je baví.

Proces navrhování je velmi podrobný. Od dětí zjišťují, že třeba takový beast Transformers co kouše do věcí je úžasný a že stíhačka bez střel je hloupá (proto jsou některé věci v Transformers seriálech a
figurkách infantilní. Nehledí se na fanoušky – pozn. autora překladu).

Je to trochu jako Toy Factory Willyho Wonka, je ukryt uprostřed New England. Avšak Fun Factory je pro veřejnost zakázána a nebylo tak možné redaktorům se do ní dostat. Přeci jen, jsou tam chystané produkty pro budoucnost a nebylo by dobré, aby vyšly najevo dříve.